දමිලයන් බෞද්ධාගමට කර ඇති විනාශය උපරිමය
දමිළයන් පසුගිය අවුරුදු 1700 ඇතුලත එනම් කිස්තු වර්ෂ 800 සිට බෞද්ධාගමට කර ඇති විනාශය ඇති විශාලය.
එය මේ මොහොතෙත් සිදුවෙනවා.
බුද්ධ ධර්මය අලුවිහාරේ ග්රන්ථාරුඩ කෙරුනේද ඒසමයෙහිය.
එය දෛවයේ සැරඩමක් ලෙස සැලකිය හැකිය.
ඇත්තටම එය හරියට සිදු ඌවද යන්න ප්රෙහේලිකාවකි.
සිංහලෙන් ලියවියයුත්තක් පාලියෙන් ලිව්වේ ඇයි?
සිංහල පුස්කොල පොත් ගිනි තැබුවේ ඇයි?
මම මේ නගන්නේ විද්යාත්මක ප්රශ්නයක්.
එයට විද්යාත්මක පිළිතුරක් අවශ්යය.
ඉන්ගිරිසිකාරයන් පුස්කොළ පොත් දහස් ගණනින් ගිනි තිබ්බා.
අපේ සම්පත් හොරකම් කලා.
දමිළයන් අවුරුදු දස දහසකට පෙර රට ගොඩ නැගු රාවණ ගෝත්රිකයන් විනාශ කිරීමට උත්සාහ කලා.
යක්ෂ, නාග, දේව, කුම්බන්ඩ යනූ අමනුස්සයන් නොව ලංකාවේ බුදුන් සමය විසු, වෙන් වෙන් වර්ග ගෝත්රිකයන්.
සුර ඇසුර යුද්ධ ඇති උනා.
බුද්ධ ධර්මය පැතිර යාමට පෙර.
බුදුන් වහන්සේ ඉපදුනේ මේ හෙළ බිමේ.
ඉන්දියාවේ නොවේ.
රාම රාවණ ගැටුමද මෙහි එක් දිගුවකි.
ලංකාව දෙකඩ කරන උත්සාහය ඉන්දියාවේ ඉන්දිරා ගාන්ධිට පෙර සිට එන වියාපෘතියක්.
රනිල් වික්රමසිංහ මෑත කාලයේදී එය පටන් ගත්තා.
ඔහු හිත යටින් බෞද්ධයන්ට අගව්රව කරනවා.
අනුර දිසානායක එය කපටිකමින් ඉදිරියට ගෙනි යනවා. මොහු ප්රසිද්දියේ බෞද්ධ ධර්මයට අගව්රව කල අයෙක්.
දැන් බැටළු හම පොරවා ගෙන.
බුදුන් වහන්සේ සමගි කල ගෝත්රිකයන් නැවත බෙදා දැමීම දමිළයන් සහ සුද්දන් කලා. දැන් ඒ කාර්යය නෝර්වේ රජයට එංගලන්තය බාරදීලා තියෙනවා.
මේ අසමගියට අපේ මෝඩ භික්ෂුන් අහුවෙලා.
භික්ෂුන් සමගි කිරීම මගේ වැඩක් නොවේ.
දමිළයන් කල විනාස අතර,
නාගදීපයේ දැනට සහ අතීතයෙ කල විනාශ සුලු නිදසුනක් පමණි.
රනිල් වික්රමසින්හගේ පොල්වතු සංවර්ධනය එහි දිගුවකි. ඒ නාමයෙන් බෞද්ධ පුරාවස්තු සංහාරයක් දමිළයන් සමග දැනටමත් කරනවා.
මේ කාර්යයට දමිළ රජවරු උඩගෙඩි තිබ්බා.
බුද්ධගෝෂ සහ මහානාම යන දමිළ භික්ෂුන් සාසනය ඇතුලට රිංගාගෙන කරන්න පුළුවන් මහා විනාසය කලා.
නිසදැස් කවි ලිවු විදාගම රාහුල දමිළ යෙකි. ඔහු ගොවට පැන ගියා. දැනුත් හින්දු නිගන්ගෙ සාන්තුවරයෙක් හැටියට පිදුම් ලබනවා.
පසුව පහළවු රාහුල, එලෙසම පසුව ප්රංශයෙ තානාපති හැටියට ධර්මය විකුර්ති කල තැනැත්තාද, දමිළයෙකු බව ප්රකටය.
සාසනය තුලට රිංගා විනාශ කිරීම කිරිබත්ගොඩයාට පෙර සිට කෙරෙන ව්යාප්රතියකි.
කොයි කොයි පැති වලින් පහර එනවාද යන්න පැහැදිලි නැත.
අවදිවී මේ අපරාදය නවත්තන්න උත්සාහ ගමු. නිරාගාමිකයන් යටතේ වැඩේ ටිකක් අමාරුයි. උන් පොලු තියන්න බලාගෙන ඉන්නෙ.
No comments:
Post a Comment