Wednesday, October 1, 2025

පාඩම 10

පාඩම 10


එදා හෙළදිව ගිජ්ජකූටයේදී ඇතිකරගත් මහා සම්මත ගිවිසුම..

අපගේ සම්බුදු පියාණන් වහන්සේ අපේ දඹදිව කොටසේවූ රජගහ නුවරට  නුදුරෙහි වු , ගිජ්ජකූට නමින් එදා ප්‍රකට වූ , පර්වත විහාරයෙහි වැඩ වසනවා. එක් ... 



බුද්ධ ලෝකය නොදැන ධර්මය පමනක් සෙවීමේ මුළාව 




'අවිද්‍යාව' කියන වචනයෙන්‭ ‬බොහෝ අර්ථ ගැබ්‭ ‬වෙන අතර එහි‭ ‬අර්ථය වටහා ගත යුත්තේ ඒ ඒ අවශ්ථාවන්ට අනුකූළවයි. සාමාන්‍යයෙන්‭ ‬මුළාව, යථා තතු‭ ‬නොදැනීම, අඳුර, මෝහය, මිත්‍යාව වැනි‭ ‬අදහස්‭ ‬එයින්‭ ‬ගම්‍ය වෙනවා. මෙය ලෞකික අර්ථයෙනුත්‭ ‬ලෝකෝත්තර අර්ථයෙනුත්‭ ‬යන දෙයාකාරයෙන්ම අවශ්ථානෝචිතව වටහා ගන්නට ඕනි.  
පටිච්ඡ සමුප්පාද විග්‍රහයේදී‭ ‬අප ගත යුත්තේ එහි‭ ‬ලෝකෝත්තර අර්ථයයි. එනම්‭ ‬එහිදී‭ ‬ගත යුත්තේ සංයුක්ත නිකායේ පඨම අස්ස්සාද සූත්‍රයේ ඇති‭ ‬විග්‍රහයයි. එනම්‭ ‬මේ පංචස්ඛන්ධයේ ඇති‭ ‬අස්සාද ආදීනව නිශ්සරණ තතුසේ නොදැනීමම අවිජ්ජාව බව තේරුම්‭ ‬ගත යුතුයි.

එමෙන්ම සාමාන්‍ය ලෞකික ව්‍යවහාරයේදී‭ ‬යමෙකු‭ ‬මේ ලොව කුමක්දැයි‭ ‬මනාව වටහා නොගැනීමත්‭ ‬අවිද්‍යාව ලෙසමයි තේරුම්‭ ‬ගත යුත්තේ. සමහරු‭ ‬ලෝකය කියන්නේ ස්ඛන්ධ පංචකයෙන්‭ ‬නිර්මිත මේ බඹයක්‭ ‬පමණවු‭ ‬සිරුරටම පමණකැයි‭ ‬සිතා මුළාවෙයි. ඔවුන්‭ ‬වටහා ගන්නේ නෑ බුදුරදුන්‭ ‬ලෝකය කියා කිවේ සංස්ඛාර ලෝකය, අවකාශ ලෝකය හා සත්ව ලෝකය කියන මේ තුනටමයි‭ ‬කියාවත්. ඔවුන්‭ ‬සිතන්නේ තුන්‭ ‬ලෝකය කියන්නේ කාම, රූප හා අරුප ලෝක වලට කියායි. ඒ තුන සත්ව ලෝකයටම අයිති‭ ‬භූමි‭ ‬තුනක්‭ ‬පමනක්‭ ‬කියා ඔවුන්‭ ‬නොදනී. (මෙහි දී මා ලෝකය කියන්නේ පෘතුවියට යැයි‭ ‬වරදවා වටහා නොගන්න)  කුමක්ද මේ ලෝකය?

උන්‭ ‬වහන්සේගේ ලෝකවිදූ‭ ‬ගුණයටවත්‭ ‬ගරු‭ ‬නොකරන ඔවුන්ගේ භෞද්ධකම ගැන කුමන කතාදැයි‭ ‬ඔවුන්ම තමන්ගේ විමසා ගනිත්වා.. මේ අය තමනුත්‭ ‬ධර්මය නැමති‭ ‬සර්පයා වැරදියට අල්ලාගෙන, අනුන්වත්‭ ‬නොමග යවන්නේ ඇයිදැයි‭ ‬සිතිය යුතු‭ ‬මොවේද? (සමහරුන්ට හිතට රිදෙයි..ඒත්‭ ‬මේව මෙහෙම කියන්නේ ඒ අයගේ යටිසිතේ තැන්පත්ව ඇති‭ ‬කෙළෙස්‭ ‬මළ කැඩී‭ ‬ගොස්‭ ‬මානය දුරුවී‭ ‬යාමටම විනා තරහකින්‭ ‬නම් නොවන බව නුවණැත්තෝ තේරුම්‭ ‬ගනිත්වා..)
ඉතින්‭ ‬සමහර ඒ අය ධර්මය පොඩ්ඩක්‭ ‬අල්ලාගෙන හිතනව පංචස්ඛන්ධය අනුසාරයෙන්‭ ‬සැකසුනු‭ ‬බාහිර හා අභ්‍යන්තර ලෝකය පමණයි‭ ‬විශ්වයේ තියෙන්නේ කියල. පස්සෙ හිතනව පංචස්ඛන්ධය වන‭ ‬‘මම’ නැති‭ ‬කළොත්‭ ‬ඔක්කොම ඉවරයි‭ ‬කියල. ඒත්‭ ‬ඒ නැති‭ ‬කරන වැඩ පිළිවෙළවත්‭ ‬ඔවුන්‭ ‬හරියට දන්නේ නෑ. සමහර වෙලාවට ඔවුන්‭ ‬සිතනව මේ බාහිරව ඇති‭ ‬කිසිවක්‭ ‬නෑ ඒව ඔක්කොම හුදු‭ ‬මායාවල්ම පමණයි‭ ‬කියල.  'යමක්‭ ‬කරන කරවන කිසිවෙකුත්‭ ‬නෑ' යැයි ඔවුන්‭ ‬සිතයි. ඇත්තටම එය බරපතල මිත්‍යා දෘෂ්ඨියක්. බුදුරදුන්‭ ‬එවැනි‭ ‬අයට ඇමතුවේ මෝඝ පුරිෂය කියායි.

 ඉතින්‭ ‬මෙතනදී‭ ‬සමහරුන්, සමහර වෙලාවට ත්‍රිලක්ෂණයත්‭ ‬අනිත්‍ය, දුක්ක, අනාත්ම වශයෙන්‭ ‬වැරදියට අල්ලාගෙන ආත්ම අනාත්ම දෘෂ්ටි‭ ‬වලටත්‭ ‬වැටෙනව. මෙලොවක්‭ ‬නැත, පරලොවක්‭ ‬නැත, ඔක්කොම‭ ‬‘මම’ ඉවර කළාම ඉවරයි, වැනි‭ ‬මිත්‍යා දෘෂ්ටි‭ ‬වලමයි‭ ‬මේ ඉන්නේ කියලවත්‭ ‬ඔවුන්ට වැටහෙන්නේ නැති‭ ‬කමයි‭ ‬පුදුමය කියන්නේ. ලෞකික සම්මා දිට්ඨියෙවත්‭ ‬නැතිව ලෝකෝත්තර සම්මා දිට්ඨිය ගැන කවර කතාද? (මා සමග නොගැටෙන්න. තම සිත සමගම ගැටෙන්න)
  
බුදුරදුන්‭ ‬සියල්ල(සබ්බ) කීවේ කුමකටද කියාවත්‭ ‬පණ්ඩිත කතා කියන සමහරුන්‭ ‬දන්නේ නෑ. ඇත්තටම සියලු‭ ‬ලෝකය(සබ්බ) කියා බුදුරදුන්‭ ‬දෙසුවේ සංස්ඛාර ලෝකයටයි. මෙය පටලවා නොගත යුතු‭ ‬තැනක්ය. පින්‭ ‬පව්‭ ‬ධ්‍යාන කුසල්‭ ‬අකුසල්‭ ‬වැනි‭ ‬සංස්කාර ඔක්කොටමයි‭ ‬බුදු‭ ‬දහමේ සියල්ල කියා කියනුයේ. සියල්ල දුකයි‭ ‬කියා යමෙක්‭ ‬කීවොත්‭ ‬වැරදියි. ධ්‍යානවල හා පිනෙහි‭ ‬සුවයක්‭ ‬තියෙනවා. නමුත්‭ ‬ස්ථිරව තමන්ට කැමති‭ ‬පරිදි‭ ‬ඒවා පවත්වා ගන්නට නොහැකියි. එතනදීයි‭ ‬දුක හට ගන්නේ..

එහෙනම්‭ ‬නිවනට යෑමට ප්‍රථමව සියල්ලම අත්‭ ‬හරින්න කියා දහමේ කොහේද උගන්වා තියෙන්නේ? ඇත්තටම සියල්ල අත හරින්නේ අර්හත්වයේදීයි. ඒ දක්වාම හොඳ දේ අවශ්‍යයි‭ ‬නරක දේ පමණයි‭ ‬බැහැර කළ යුත්තේ.. මේ සමහර මිත්‍යා අදහස්‭ ‬නිසා පිරිසිදු‭ ‬දහමත්‭ ‬සමහරු‭ ‬අවුල්‭ ‬කරනවා.. ඇත්තටම අන්‭ ‬අයගේ ජීවිතත්‭ ‬අවුල්‭ ‬කරවනවා..
'සියල්ල' කියා කීවේ භෞතික දේවල්‭ ‬වලට නොවේ. පුද්ගල සංස්කාර ලෝකයටයි. භෞතිකව සකස්‭ ‬වුනු‭ ‬අවකාශ ලෝකයක්‭ ‬වෙනම පවතිනව. එම අවකාශ ලෝකයේ කෙළවරක්‭ ‬සොයන්න එපා කියා බුදුරදුන්‭ ‬කීවා යැයි‭ ‬කීම නිවැරදියි. ඒත්‭ ‬අවකාශ ලෝකය ගැන ඉගෙන ගන්න එපා, සොයන්න එපා වගේ වැරදි‭ ‬අදහසක්‭ ‬කොහෙත්ම එහි අදහස්‭ ‬වන්නේ නෑ. 

‘ලෝකය’ තම තමන්ගේ බුද්ධි‭ ‬මට්ටමට අනුව තම තමන්ටම දැන ගන්න පුලුවන්‭ ‬දෙයක්. එනිසා මෙය තේරුම්‭ ‬ගැනීමට අපොහොසත් ‭ ‬සමහර අයට බුදුරදුන්‭ ‬උත්තර නොදී‭ ‬නිහඬව හිටි‭ ‬අවශ්ථාත්‭ ‬තිබෙනවා. මොකද විලක ඉන්න මාලුවෙකුට මහ මුහුද ගැන කීවට වැටහෙන්නෙ නෑ. එනිසා ඒ ගැන කතා නොකර සිටීමමයි‭ ‬උචිත වන්නේ.  නැත්නම්‭ ‬එම මාලුවා මුහුද සොයා වටහා ගන්නට ගියහොත්‭ ‬තම ජීවිත කාළයම නාස්ති‭ ‬කර ගන්න එකයි‭ ‬වෙන්නේ. එනිසා එම මාලුවාට වඩාත්‭ ‬සුදුසු‭ ‬වන්නේ එම විලේ සිටම ඒ වටා ඇති‭ ‬පරිසරය වටහාගෙන තමන්වම තේරුම්‭ ‬ගෙන මාරයාගෙන්‭ ‬(මාලු‭ ‬මරන්නාගෙන්) මිදෙන මග ගැන සිතීමයි.

මනුස්ස, ප්‍රේත, භූත, අසුර හා දිව්‍යලෝක?

නමුත්‭ ‬ගඟක සිටින මාලුවෙකු‭ ‬මුහුද ගැනත්‭ ‬ටිකක්‭ ‬දන්නවා වෙන්න පුලුවන්. ඒ ගඟේ සිටින මාලුවාට නම්‭ ‬අවශ්‍ය වුනොත්‭ ‬ගඟ දිගේ මුහුදට යන්නත්‭ ‬පුලුවන්. එහෙනම්‭ ‬ඒ මාලුවාට මුහුද ගැන තේරෙනවා. එනිසා මුහුද ගැන කියන්නට වෙනවා. නොකීවොත්‭ ‬එයා වැරදියට වටහා ගන්නවා. එයා හිතනවා මාරයාගෙන්‭ ‬බේරීමට ‭ ‬මුහුදට ගියාම පුලුවන්‭ ‬කියල. එනිසා එයාට මුහුද ගැනත්‭ ‬ඇත්ත කියල දීල එතනත්‭ ‬මාලු‭ ‬මරන්නන්‭ ‬ඉන්නව කියල වටහා දෙන්න ඕනි.. 
ඉතින්‭ ‬ඔය වගේ තමයි‭ ‬ලෝකෙ ගැන දන්න අයට, විපරම්‭ ‬කරන අයට අවකාශ ලෝකයේ තතු‭ ‬පෙන්වා දෙන්නට වෙනවා. නැත්නම්‭ ‬එයාලට බොරු‭ ‬කියල මුදවා ගන්න බෑ. වටහා දිය යුත්තේ එහි‭ ‬කෙළවරක්‭ ‬නොමැති‭ ‬බව විතරයි..

චුල්ල මාලුංක්‍ය පුත්ත සූත්‍රය බුදුරදුන්‭ ‬මාලුක්‍ය පුත්ත තෙරුන්‭ ‬වහන්සේටයි‭ ‬දේශනා කලේ. එහිදී බුදු‭ ‬රදුන්‭ ‬මාලුක්‍ය පුත්ත හාමුදුරුවන්ට දුන්‭ ‬පිළිතුර වූයේ බඹයක්‭ ‬පමණ වූ‭ ‬ශරීරය පිළිබඳව බැලීමෙන්‭ ‬විසඳුම්‭ ‬සොයා ගත හැකි‭ ‬බවයි. ඔහුට කීවේ සංස්කාර ලෝකය පමනක්ම සොයන ලෙසයි. 
සමහරුන්ට නොවැටහෙන දේවල්‭ ‬කියන්න ගියාම ඔවුන්‭ ‬ඒවා අනාගන්නවා.  එක සූත්‍රයකින්‭ ‬පමණක්‭ ‬බුදුදහම විග්‍රහ කළ නොහැක. මක්නිසාදයත්‭ ‬බුදුරජාණන්‭ ‬වහන්සේ සූත්‍ර වලදී‭ ‬ධර්මය දේශනා කලේ ඒ ඒ පුද්ගලානු‭ ‬රූපවයි. එක එක්කෙනාට යමක්‭ ‬තේරෙන ආකාරය වෙනස්.. චුල්ල පන්ථක හාමුදුරුවන්ට දුන්නේ සුදු‭ ‬රෙදි‭ ‬කඩක්‭ ‬පමණයි..
  
බුදුරජාණන්‭ ‬වහන්සේ වටහා ගැනීමට හැකියාව ඇති‭ ‬අයට අවකාශ ලෝකය ගැන මනාව දේශනා කරල තියෙනවා. අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රය, බ්‍රහ්මජාල සූත්‍රය, නගර සූත්‍රය, චක්කවත්ති‭ ‬සීහනාද සූත්‍රය, සප්ත සූරියෝද්ගමන සූත්‍රය,  චූළණිකා සූත්‍රය, ප්‍රථම කෝසල සූත්‍රය වගේ බොහෝ සූත්‍ර වල අවකාශ ලෝකය ගැන දේශනා කරල තියෙනවා කියල අමතක නොකළ යුතුයි.. ලෝකය කිව්වම තුන්‭ ‬වැදෑරුම්‭ ‬වෙනවා නම්‭ ‬ඉන්‭ ‬එකක්‭ ‬වූ සංස්කාර ලෝකය ගැන පමනක්‭ ‬කතා කිරීම ප්‍රමාණවත්‭ ‬නැති‭ ‬බව තෙරුම්‭ ‬ගන්න ඕනි. නැත්නම්‭ ‬එය හුදෙක්‭ ‬මුළාවක්ම වනු‭ ‬ඇත.
  
බුදුහාමුදුරුවොත්‭ ‬මුලින්ම ගවේශණය කළේ කුමක්ද මේ ලෝකය, එයින්‭ ‬මිදෙන්නට අන්‭ ‬තැනක්‭ ‬තිබෙනවාද කියා සොයන එකයි. උන්‭ ‬වහන්සේ පුබ්බේනිවාසානුස්සති, චුතූපපාත වැනි‭ ‬ඤාණයන්‭ ‬තුලින්‭ ‬එදා දැක්කා තමන්‭ ‬පෙර කාළයක්‭ ‬සිට නොයෙක්‭ ‬බව වල ඉපදෙමින්‭ ‬මැරෙමින්‭ ‬සැරිසරන ආකාරය.. අනෙක්‭ ‬සත්වයන්ද එසේම සසර ගමන්‭ ‬කරන ආකාරය මනාව දැක්කා.. මේ සත්වයා තමන්‭ ‬විසින්ම කරගන්නා කර්ම රටාවකට අනුකූළව නොයෙක්‭ ‬නොයෙක්‭ ‬ආකාරයට, නොයෙක්‭ ‬නොයෙක්‭ ‬තැන්වල, ලෝකවල උපදින ආකාරය උන්‭ ‬වහන්සේ දැක්කා.. 
කෙළවරක්‭ ‬නොපෙනෙන මේ අවකාශ විශ්ව ලෝකයේ ‭ ‬සිටින සියලු‭ ‬සත්වයින්‭ ‬කාම,රූප,අරූපී‭ ‬සත්ව ලෝකයන්හි‭ ‬කොටුවී‭ ‬හිරවී‭ ‬දුකෙහිම වෙලී‭ ‬ඇති‭ ‬ආකාරය උන්වහන්සේ මනාව දැක්කා.. විශ්වයේ කෙළවරක්‭ ‬නොපෙනෙන අනෙකුත්‭ ‬ලෝක තල වලත්‭ ‬දුකෙන්‭ ‬මිදෙන්නට තැනක්‭ ‬නොමැති‭ ‬බව දැක්කා.. ඒ ලෝකයන්ගෙන්‭ ‬මිදීමත්, ඉන්‭ ‬එතෙර වී‭ ‬මිදෙන මගත්‭ ‬උන්වහන්සේ දැක අවබෝධ කළා..

අවිද්‍යාව නිසා රාග ද්වේෂ මෝහ කෙළෙස්‭ ‬වලින්‭ ‬බාහිර ලෝකයට බැඳිල පටිච්ඡ වෙලා සංඛාර කරමින්‭ ‬අස්සාද පසුපස්සේ දුවමින්‭ ‬අසාරවූ‭ ‬සංසාර ගමනක්‭ ‬පටිච්ඡසමුප්පන්නව යන සත්ව පුද්ගලයෙකු‭ ‬මේ මාර ලෝකයට කොටුවී‭ ‬ඇති‭ ‬බවත්‭ ‬උන්වහන්සේ මනාව දැක්කා. එයින්‭ ‬මිදිය යුතු‭ ‬ආකාරයත්, ඉන්‭ ‬මිදෙන්නට නම්‭ ‬මාරයා සමග කිසියම්‭ ‬ගනුදෙනුවක්‭ ‬පියවීමට ඇති‭ ‬බවත්‭ ‬උන්වහන්සේ අවබෝධ කළා.. එය මනාව දැක උන්වහන්සේ ඊට අනුගමනය කළයුතු‭ ‬භික්ෂු‭ ‬භික්ෂුණී‭ ‬උපාසක උපාසිකා කියන සිව්වණක්‭ ‬පිරිසටම ගැලැපෙන පිළිවෙතක්‭ ‬දේශනා කළා.
මේ සංසාරය කියන ගේ හදන වඩුවා තමන් තුලින්මත්‭ ‬අනෙක්‭ ‬සත්වයන්‭ ‬තුලිනුත්‭ ‬උන්වහන්සේ මනාව දැක අවබෝධ කළා... පංචස්ඛන්ධයෙන්‭ ‬නිර්මිත තම ලෝකය නියමිත ක්‍රමවේදයට අනුව, කිසිඳු‭ ‬සත්වයෙකුට හානියක්‭ ‬නොවන අයුරින්, අවසන්‭ ‬කළහොත්‭ ‬අනෙකුත්‭ ‬සියලු‭ ‬ලෝක වලින්‭ ‬මිදෙන්නට හැකි‭ ‬බවත්‭ ‬ඊට අදාළ ලෝකෝත්තර මගත්‭ ‬උන්වහන්සේ සියලු‭ ‬ලෝක සත්වයන්ට දේශනා කොට වදාළා...
  
ඉතින්‭ ‬මේ තුන්‭ ‬ලෝකය හරියට නොදැන නොවටහාගෙන යමෙක්‭ ‬නිවන්‭ ‬දකින්නට යනවානම්‭ ‬ඒ කවර විහිලු‭ ‬කතවක්දැයි‭ ‬අපම සිතිය යුතුය.. ලෝකවිදූ‭ ‬ගුණයෙන්‭ ‬අග තැන්පත්‭ ‬බුදුපියාණන්‭ ‬වහන්සේටත්‭ ‬ලෝකය උගන්නන්නට යන අය ලෝකෝත්තරයෝම නොවේද? (සමහරුන්ට හිතට රිදෙයි..ඒත්‭ ‬මේව මෙහෙම කියන්නේ ඒ අයගේ යටිසිතේ තැන්පත්ව ඇති‭ ‬කෙළෙස්‭ ‬මළ කැඩී‭ ‬ගොස්‭ ‬මානය දුරුවී‭ ‬යාමටම විනා තරහකින්‭ ‬නම් නොවන බව නුවණැත්තෝ තේරුම්‭ ‬ගනිත්වා..)

 ඇත්තටම කියනවනම්‭ ‬පිරිසිදු‭ ‬දහමම පවතිනවනම්, නිවනම කරා ඒකායනව යන භික්ෂුවකට සසරින්‭ ‬මිදීමට අවශ්‍ය වන්නේ මේ සංස්කාර ලෝකයෙන්‭ ‬මිදෙන එකම තමයි. මොකද බුදුරදුන්‭ ‬ජීවමානව සිටි‭ ‬යුගයේදී‭ ‬උන්වහන්සේ පහළ වුනේ කොහේද කියල සොයන්නවත්‭ ‬දහමේ නිරවුල්‭ ‬බව පිළිබඳ සැකයක්‭ ‬ඇති වන්නේවත්‭ ‬නෑ. ඒත්‭ ‬බුද්ධ පරිණිර්වාණයෙන්‭ ‬අවුරුදු‭ ‬2500කට වැඩිවූ‭ ‬අද වනවිට ඒ දහම එලෙසම පවතිනු‭ ‬ඇතැයි‭ ‬සිතීම මුළාවක්. 

මේ දහමට එකිනෙකාගේ අත්තනෝ මත තුලින්‭ ‬හා සතුරු‭ ‬බළපෑම්‭ ‬තුලින්‭ ‬සිදුවී‭ ‬ඇති‭ ‬හානිය ඉමහත්ය. ඒකයි‭ ‬මේ බුද්ධ ඉතිහාසය ටිකක්‭ ‬සොයා තෝරා බේරා දැන ගත යුතු‭ ‬වන්නේ. නැතුව වෙන අහවල්‭ ‬දේකට නොවෙයි. රන්‭ ‬තැඹිලි‭ ‬තෙල්‭ ‬හා පොල්‭ ‬තෙල්‭ ‬යන දෙක පටලවා ගත්තොත්‭ ‬හරියයිද..?  මැණික්‭ ‬කියල තිරිවාණ ගල්‭ ‬තියාගෙන හිටියට වැඩක්‭ ‬තියෙනවද?







 

No comments:

Post a Comment